Växla Nav

Meny

KÖPVILLKOR

 

 1. Om Ventilationsshopen.se

Vårt juridiska namn är: Ventilationsshopen I Skandinavien AB
Organisationsnummer: 556989-1145
Adress: Industrigatan 14, 56634 Habo, Sverige.

Önskar du att komma i kontakt med oss, fyll i vårt kontaktformulär så hör vi av oss inom kort.


2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss. Antingen via telefon 036-4404408 eller via e-post till support@ventilationsshopen.se

Kunden ansvarar för att alla kunduppgifter stämmer överens vid lagd order, och vi på ventilationsshopen.se avsäger oss ansvaret för eventuella leveransförseningar eller liknande där kunden själv uppgivit fel information vid beställningstillfället.

Ibland debiteras vi som avsändare en avgift för att du som kund angivit t.ex felaktigt postnummer.
I dessa fall kommer en enskild faktura skickas ut till dig som kund.

Var därför EXTRA noga med att du anger korrekta uppgifter när du lägger din beställning!

2.1 Telefonorder

Har du lagt din order över telefon?
Då är det upp till dig som kund att kolla orderbekräftelsen som du får på mail, så att uppgifterna stämmer.

Faktura skickas till dig per e-post i samband med din leverans.
Betalningsvillkor 20dagar.

Om du hellre vill ha din faktura skickad via post tar vi en avgift på 29kr

En kreditupplysning görs när du lägger ordern, och nekas om den är icke godkänd.


3. Leverans/Frakt

Standard frakt är 49kr (fraktfritt över 2000kr)
Levereras till närmsta ombud (DHL, Schenker eller PostNord)
Önskar ni leverans till dörren, kostar detta 149kr extra och bokas genom att kontakta oss direkt efter ni lagt er order. Alternativt lägger ni ordern över telefon
036-4404408

Efter att paketet lämnat vårt lager tar speditörerna ut en avgift på 299kr för att ändra diverse uppgifter. Kontrollera därför alltid så att allt stämmer efter lagd order.
Kom också ihåg att kontakta oss OMGÅENDE efter lagd order, om du t.ex vill ha paketet levererat med utkörning.

På offertordrar/storordrar förbehåller vi oss rätten att ta ut extra avgift för frakt, pall och emballage


3.1 Leveranstid


Order som läggs innan kl. 11.00 på helgfri vardag packas och skickas samma dag (gäller lagerförda produkter).
Våra normala leveranstider är 2-5 dagar arbetsdagar (på lagerförda varor)
OBS! Beställningar lagda på helger skickas nästkommande vardag.

Större/special tillverkade produkter har en något längre leveranstid. Allt ifrån 7-14 dagar, men i vissa fall upp till 30dagar.
Du som kund blir alltid informerad om leveranstiden blir längre än normalt.


3.2 Leveransförseningar

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: support@ventilationsshopen.se

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.


3.3 Leverans under sommaren

Under industrisemestern i juli varje år har ventilationsshopen.se begränsad verksamhet, och leveranstiden är därför något längre.

Telefonsupporten är stängd v. 29-32
Mail besvaras i mån av tid.


3.4 Avisering om leverans

Om ditt paket skickas med PostNord Varubrev 1:a klass så lämnas det i brevlåda eller utanför dörren (delvis spårbart).
Kontakta oss om du absolut inte vill att vi ska skicka ditt paket med PostNord Varubrev.

Vi använder oss utav fraktbolagen Schenker, DHL, UPS och FedEx.
Avisering sker via mail & sms.

Du kan följa din sändning på fraktjakts hemsida: https://www.fraktjakt.se/trace?locale=sv

Kunden står alltid för att rätt uppgifter angivits för avisering.

Vid ändring utav kontaktuppgifter på redan utskickad sändning tillkommer en kostnad på 299kr + faktura avgift 29kr
Var därför extra noga när ni lägger er order, för att slippa onödiga utgifter


3.5 Ej uthämtat paket

När ditt paket anländer till ombud blir du aviserad först via SMS, sedan påminnelse via brev.
Det är du som kund som ansvarar för att uppgifterna är korrekt ifyllda.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 189kr + faktura avgift á 29kr

3.6 Transportskada

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.
Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Reklamations formulär finner du HÄR

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom fyra (4) arbetsdagar från mottagandet av leveransen.
Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta oss! Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.


3.7 "Hämta hos oss"


Om du valt fraktsättet "Hämta hos oss" när du lagt din order. Så är de Endast de angivna tiderna som gäller när du ska hämta din försändelse!
Helgfri Mån - Tors kl: 14-16
Industrigatan 14
566 34 Habo

Har du beställt en vara som finns I Lager så kan du vanligtvis hämta din order dagen efter du har beställt.
Men vi kommer att meddela dig när din order är redo för upphämtning!

Vi meddelar dig via SMS, så var noga med att du angivit rätt telefonnummer när du lagt din order!

4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.


5. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 
(Gäller oanvänd produkt!)


5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar ditt köp. Oanmälda returer som dyker upp på vårt lager hanteras EJ!
Kostnad för retur är för närvarande 99kr. (gäller ej pallfrakt!)
Pallreturer kostar 1500kr

Vill du nyttja din ångerrätt så ska du inte göra det genom att låta ditt paket ligga kvar hos ombud.
Vi debiterar då dig som kund enligt villkor 3.5

Fyll i returformuläret som du finner HÄR
Returnera INTE varan förens vi hanterat dina returuppgifter och kontaktat dig!

Vid en retur skickas en retursedel till din e-post adress, och det är endast denna som skall användas!
(Returer som överskrider 4kg eller volymvikten 14kg debiteras ytterligare 100kr)
Beloppet dras av på eventuell återbetalning, eller faktureras i efterhand.

Kom också ihåg att det är DU som kund som bär ansvaret för att produkten kommer tillbaka i dess ursprungliga skick.
Emballera därför varan ORDENTLIGT! Mottar vi en skadad retur är det du som kund som står för kostnaden för produkten.


Vi förbehåller oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 
Detta görs antingen på återbetalningsbeloppet eller vid enskild faktura som skickas ut efter att retur/reklamations avdelningen undersökt varan.
ELEKTRONIKVAROR SOM KOPPLATS IN/GJORTS ÅVERKAN PÅ TAS EJ I RETUR!

Fraktavgiften återbetalas ej.

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut.

Returer ifrån utlandet hanteras enligt våra Internationella köpvillkor. Läs HÄR


5.2 Ångerrätt gäller inte vid:

  • Specialtillverkad produkt eller produkter som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
    bl.a. spiskåpor, ventilationsaggregat, och vissa filter. ("vissa filter" innefattar t.ex filter som är tillklippta efter beställning, detta framgår då i produktbeskrivningen)
  • Produkt som har använts eller monterats.
  • Produkt som har specialbeställts enligt dina önskemål/kriterier. t.ex fläktmotorer eller filter som specialbeställs och skickas ifrån tillverkaren direkt hem till dig.
  • Köp utav "Sista Chansen" produkter.
  • Produkter som är öppnade och inte i originalförpackning.
  • Produkter som har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.


6. Reklamation

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
Reklamationsformulär hitter du HÄR

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras via reklamations formuläret som du hittar HÄR
Skicka INTE tillbaka varan till oss förens vi hanterat dina reklamations uppgifter och kontaktat dig!

Skadan ska anmälas till oss inom fyra (4) arbetsdagar från mottagandet av leveransen.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se

Om reklamationen nekas debiteras du som kund 250kr för Undersökningsavgift och Administrativa Avgifter + 69kr för fraktkostnad
(anledning till nekad reklamation kan t.ex vara att skadan uppkommit p.g.a oaktsamhet/felaktig inkoppling, eller att produkten visar sig vara intakt)



6.2 Skadat gods

Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Reklamations formulär finner du HÄR

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom fyra (4) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservise. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.


7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.


9. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


10. Personuppgifter (GDPR)

Genom att handla hos Ventilationsshopen.se accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Ventilationsshopen.se är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: SVEA Ekonomi och DIBS.

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord och Fraktjakt.

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse 
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd
Ventilationsshopen.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 


11. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

12. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

 
13. Abonnemangskunder


Vår filterprenumeration har ingen bindningstid eller uppsägningstid, men när du ska säga upp din prenumeration skall detta göras innan månadsskiftet för din nästa leverans.
(Har du t.ex. mars som leveransmånad skall uppsägning ske Senast sista februari).
Säger du upp din prenumeration försent så står kunden själv för returen tillbaka till oss.
Hämtar du inte ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 189kr.

Om du har varit prenumerant hos oss en längre tid, så är du kanske van vid att få fakturan i paketet.
Det har vi gått ifrån, och skickar numera fakturan via e-post istället.
Det är du som kund som ansvarar för att vi har rätt e-post adress till dig.
I de fall som e-post adressen är felaktig, eller att vi utav andra anledningar måste skicka fakturan via post, tar vi ut en avgift på 19kr för pappers faktura!

Om du väljer att pausa din prenumeration, så är det själv upp till dig som kund att återuppta din prenumeration!
Du kan göra de antingen via "Mitt Konto" under "Mina Prenumerationer" eller genom att kontakta oss så hjälper vi dig!

Vi på Ventilationsshopen.se förbehåller oss rätten att avsluta kunds prenumeration om uteblivande betalning eller hämtning utav sändning sker vid upprepade tillfällen.

Telefon: 036-4404408

Öppet tider
Helgfria vardagar 09.30 - 13.00, 13.30 - 15.30


Fri frakt över 2000kr gäller EJ på prenumerationer.

13.1 Storköpsrabatt

Är ni t.ex en bostadsrättsförening som önskar prenumerera på en större mängd filter.
Kontakta oss för offert via vårt Offertformulär

 

14. Garantier

Våra olika leverantörer har olika garantier på sina produkter.
Fråga oss om du undrar över garanti tiden på produkten du önskar beställa!

Garanti gäller ALDRIG på produkter köpta under kategorin Sista Chansen!




Vi på ventilationsshopen.se förbehåller oss rätten att vid prishöjning från våra leverantörer ändra priset ut till kund.
Självklart meddelas detta innan utskick.